gamma ray

23. dubna 2008 v 16:55 |  metal
Historie Gamma Ray začala v momentě, kdy Kai Hansen opustil Helloween. Kai měl štěstí a šanci začít se vším od začátku. Původně neměl vlastně záměr založit další kapelu, ale když už si jednou zvolil hudební kariéru, rozhodl se, že půjde dál touto cestou.


Měl pro to všechny předpoklady, včetně kontraktu s Noise Records - společností, která předtím spolupracovala s Helloween. Gamma Ray s nimi spolupracují dodnes. (Nyní je Noise Records součástí Sanctuary Records Group). První edice debutového alba Gamma Ray vyšla pod dvojtitulem "Hansen/Gamma Ray". To bylo proto, že Kaiovo jméno bylo v už v té době známější, než jméno nové kapely.
První, kdo se přidal k Hansenově novému projektu byl jeho starý přítel, zpěvák Tyran' Pace (kapela se zrovna rozpadla), Ralf Scheepers.
Kai s pomocí známých našel bubeníka Mathiase Burchardta, ale Mathias kapelu velmi brzy po natočení prvního alba "Heading For Tomorrow" opustil. Měl jinou práci a nemohl s Gamma Ray na turné. Byl nahrazen tehdy ještě neznámým Ulim Kuschem.

Během třítýdenního Studijního kurzu populární hudby na konzervatoři v Hamburgu se Kai potkal s baskytaristou Dirkem Schlächterem. Ale post basáka v Gamma Ray byl už obsazen Uwem Wesselem. Dirk se objevil na debutu kapely jako baskytarista jen v skladbách "Money" a "The Silence". Mezitím se také uvolnila pozice druhého kytaristy, a proto Dirk trénoval a stal se plnohodnotným členem týmu. Schlächter hrál také na piáno, dokud se pak nevrátil zpět k base. Jak šel čas, stal se mimo Kaie jediným stálým členem kapely. Stal se také spoluautorem, výkonným producentem a Kaiovým věrným následovníkem. Mimo to, že spolu tito dva hrají v Gamma Ray, pomáhají už dlouhá léta nováčkům probít si vlastní cestu v heavy metalu.

Nahrávání prvního alba "Heading For Tomorrow" zabralo dlouhou dobu pěti měsíců, přestože to Kaiovi a spol. obvykle zabere jen tři měsíce. Velká část nápadů pro toto album byla převzata z archivů každého hudebníka. To je také důvod toho, že je výsledek tak neobvyklý, experimentální a v každém případě hrozně zajímavý! Například jeden z největších hitů Gamma Ray - "The Silence" - byl prý napsán již v 80. letech, ale nebyl obsažen v repertoáru Helloweenů kvůli pianovým partům (v té době si metaloví hudebníci zachovávali spíš tvrdší image, ale časy se mění a Kai nikdy nebyl proti experimentům...). Základ titulní písně byl napsán ještě v dobách předchůdců Helloween - kapely Second Hell. "Free Time" byl napsán během Scheepersovy periody v Tyran' Pace. Také předchůdce první skladby "Lust For Life" existoval již od roku 1984
Nahrávání probíhalo ve studiu Horus Sound v Hannoveru s pomocí Tonnyho Newtona, který pracoval již na albech Helloween. Hansenův starý přítel Piet Sielck byl druhým zvukovým inženýrem. Oba nazpívali vedlejší vokály a nahráli několik instrumentálních částí. Hansen sám album produkoval.

"Heading For Tomorrow" bylo vydáno 26. února 1990 a dostalo se do hudebních žebříčků v Německu a Japonsku. Kapela se vydala na turné po Evropě a pak do Jižní Ameriky a Japonska. Video "Heading For The East", které bylo natočeno právě během japonského turné a znovu vydáno roku 1998 na videu a 2003 na DVD, je záznamem toho, jak moc si Kai užívá koncertování.

Několik songů - "Lonesome Stranger", "Mr. Outlaw", "Who Do You Think You Are?", "Sail On" a remixovaná titulní skladba byly obsaženy také na mini-albu Heaven Can Wait.

V roce 1990 byli Gamma Ray prohlášeni za objev roku a k závisti Helloweenů se stali velmi úspěšným projektem. Další album, "Sigh No More" získalo v médiích skvělé ohlasy. Avšak kapela prošla další krizí ve složení. Jednalo se o konflikt mezi Ulim Kuschem a Uwem Wesselem a zdálo se, že si Hansen po odchodu z Hells už další konflikty nepřeje. A tak bylo album Insanity & Genius v roce 1993 nahráno už v novém složení. Pozici baskytaristy převzal Jan Rubach, místo bubeníka Thomas Nack. Mimochodem.... Uli si rychle našel novou práci - v Helloween....

Insanity & Genius bylo také nahráno v nové studiu, které bylo pojmenováno jednoduše a trefně jako "Hansenovo studio". Nestalo se jen novým přístřeším pro Gamma Ray, ale také pro nové metalové kapely. Jestli jste zvědaví, jak studio vypadá uvnitř i zvenku, je možné ho vidět na videu "Lust For Life".

Na Insanity & Genius se mimo Scheepersova objevily ještě dva hlasy. Prvním je, po dlouhé přestávce (nepočítáme-li vedlejší vokály v Money a Ride The Sky živě na koncertech), byl to od doby Walls of Jericho od Helloween sám Kai, kdo zpíval na tomto albu. Původně bylo plánováno, že song "Heal Me" bude jako vždy zpívat Scheepers. Ale Ralf žil ve Stuttgartu 700 km od Hamburgu, kde kapela oficiálně působila. Na demoverzích a zkouškách zpíval tedy sám Kai. Autor hudby Dirk Schlächter byl tak okouzlen Kaiovým zpěvem, že potlačil všechny Scheepersovy snahy o vlastní nazpívání. Dalším songem je "Your Turn Is Over", který zpívá sám Dirk.

Kai se nakonec k mikrofonu vrátil i při natáčení dalšího alba, vydaného v roce 1995 pod názvem "Land of the Free". Náplň alba byla částečně ovlivněna smrtí bývalého bubeníka Helloween Inga Schwichtenberga, se kterým se Kai přátelil i poté, co kapelu opustil. Hansen se tuto tragickou zprávu dozvěděl, když už byl s kapelou ve studiu a nahrávali nové album. Land of the Free dokonce obsahuje skladbu věnovanou právě Ingovi - je to poslední track "Afterlife"....

A proč vlastně Kai zpívá.... To bylo způsobeno tím, že Ralf opustil Gamma Ray. Jednak už zbytek kapely přestalo bavit, že ho viděli ve studiu jen o dovolených a podobně. Ralf byl také vybrán do užšího výběru na post nového zpěváka Judas Priest. Kai je velkým fanouškem Priestů, a proto Ralfovi řekl, ať to zkusí. Scheepers k nim pak nakonec přijat nebyl, ale založil vlastní novou kapelu Primal Fear. Bylo by nejspíš nesmyslné předpokládat, že Kai začal zpívat jen proto, že nemohl najít dostačující náhradu za Scheeperse. Kai prostě chtěl zpívat sám a tak se ujal i mikrofonu....

Fanoušci kapely si na Ralfově místě představovali Michaela Kiskeho, který právě odešel z Helloween. Nakonec nazpíval jen dva songy - celý "Time To Break Free" a vedlejší vokály v "Land of the Free". (Kai se naoplátku účastnil nahrávání Michaelova alba "Instant Clarity" jako textař a kytarista).

Nakonec se Hansenovo rozhodnutí zpívat ukázalo jako velmi úspěšné, protože se od dob "Walls of Jericho" hodně zlepšil. Na koncertech zvládá kytaru, mikrofon a publikum dohromady. Kai je 100% frontman, což se o Ralfovi říct nedalo po celou dobu, co byl v Gamma Ray. Ralf sice zpíval nádherně, ale nešlo to od srdce.... Henjo Richter přiznává, že Kai na koncertech občas zapomene na kytaru, běhá po pódiu a rozezpívává publikum a on sám musí odehrát všechny kytarové party.

Henjo Richter přišel do kapely jen jako pomocník, když Rubach opustil skupinu během turné ve Španělsku roku 1996, ale brzy tento job vzal nastálo, protože Dirk se vrátil k baskytaře. Zakrátko kapelu opustil i Thomas Nack a jeho místo převzal Daniel Zimmermann. Oba muzikanti do Gamma Ray vnesli nový styl. Kapela se vrátila ke starým klasickým speed-power-heavy metalovým kořenům, jako Helloween nebo Judas Priest. Henjo i Dan jsou také velmi aktivní skladatelé, takže Gamma Ray dělají týmovou práci: do studia přijde každý se svými vlastními nápady, které pak proberou všichni členové kapely.

V tomto konečném složení bylo roku 1997 natočeno album "Somewhere Out In Space". Bylo ovlivněno Kaiovou dětskou vášní pro Star Trek, science fiction a vesmír. Za dva roky bylo vydáno album "Powerplant", které svými texty navazovalo na Somewhere Out In Space, ale hudebně bylo úplně odlišné. Album bylo ve světě velmi uznávané.

A pak přišel čas pro vydání výběru největších hitů, ale Hansen to opět pojal jinak. Kapela se vrátila zpět do studia a znovu nahrála klasické songy, původně zpívané Scheepersem. Album dostalo název "Blast From The Past".

Skupina si dala rok pauzu a pak pokračovala v natáčení dalšího alba. Jmenovalo se "No World Order" a bylo plné tvrdých riffů jako to bylo u kapel v 80. letech. Album bylo opět velmi oceňované. Gamma Ray se vydali na turné po Evropě a Japonsku. Po malé přestávce se kapela znovu vydala na Skeletons in the Closet Tour, kde předváděli především songy, které nikdy nebo jen zřídka hráli. Setlist byl vybrán fanoušky na webových stránkách kapely. Vystoupení v Barceloně a Strasbourgu byla nahrávána a poté vydána jako živé album Skeletons in the Closet. Jako klávesák s nimi jel na tour Axel Mackenrott z Masterplan.

Poté Gamma Ray vystupovali i jako předkapela evropského turné Iron Maiden, které bylo pojmenováno Rayzin' Hell With The Beast.

Na začátku roku 2004 začala kapela skládat materiál na nové album a studiové práce na nahrávání 11 skladeb začaly v září. "Majestic" bylo nakonec dokončeno v květnu 2005 a vydání naplánováno na 23. září 2005. Mezitím se kapela ukázala na třech letních festivalech (Bang Your Head, Tuska and Monsters Of Rock), aby publiku vědělo, že jsou stále naživu. Následovalo regulérní evropské turné s předkapelami Nocturnal Rites & Powerwolf, které začínalo v České republice.
This is alternative content.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.